Sunday, November 23, 2014

"Let it go!"

" Ala, malaslah aku dengar cakap dia tu. Dia dengan aku bukannya ada beza pun."

" Dia tu poyo je lebih. Aku lagi pandai daripada dialah!"

Ego. Antara sifat yang sering terpancar dari diri seseorang apabila diberi teguran, lebih-lebih lagi dalam kalangan remaja. Darah panas katakan. Sungguh pahit rasanya apabila seseorang cuba meng'highlight'kan kesalahan kita. Rasa seperti dihina. Maruah seolah-olah dicampak dan dipijak-pijak oleh si penegur tersebut.

Cerita Epik!

Apabila status dan kelebihan diri mula menyirami ego, keangkuhan dan kesombongan akan mula menguasai diri. Namun, adakah kita terlupa akan sebuah kisah yang masyhur yang berkait rapat dengan asal-usul kejadian kita?

Kisah suatu makhluk yang diturunkan darjatnya dan dihalau dari sebuah tempat yang mulia dek kerana keangkuhan dirinya? Ya, iblis telah diturunkan darjatnya dan dihalau keluar daripada syurga kerana keegoannya! Kisah ini telah diceritakan oleh Allah di dalam surah al-A'raf ayat 11-14 sebagai pedoman untuk kita. Namun, pada hari ini, kita sendiri yang mengulangi kesilapan ini. Manusia, makhluk yang dilantik sebagai khalifah telah mengulangi kesilapan yang pernah membuatkan Allah sangat murka pada satu ketika dahulu! Sungguh benarlah pepatah yang mengatakan bahawa manusia itu mudah lupa.

Let it go!

Hakikatnya, teguran dan nasihat itu adalah tanda kasih sayang diantara kita sesama manusia. Ayat ketiga surah al-Asr turut menghuraikan akan keberuntungan mereka yang saling menasihati ke arah kebenaran dan kesabaran. Oleh itu, marilah kita mengubah perspektif kita dan menerima teguran dengan hati yang terbuka. Janganlah kita jadi seperti iblis yang dimurkai Allah ke atasnya.

Lepaskan ego. "Let it go!"


*artikel ini saya hasilkan pada 16hb November 2014 di dalam program bengkel penulisan 'Write for Ummah' yang dianjurkan oleh Persatuan Rakan Masjid UiTM Puncak Alam. Terima kasih dan tahniah atas program yng sangat 'superb'! 😀


No comments:

Post a Comment